De Afdeling Marketing is een HubSpot Platinum Partner agency. Ze hebben hun thuisbasis in Utrecht, even ten noorden van de binnenstad. Vanuit daar draaien ze (zoveel mogelijk als de “eigen” afdeling marketing van een bedrijf – dus persoonlijk, met korte lijnen en lekker doorpakken) de marketing voor mooie merken als WagenPlan (deel van Achmea) en Fruition Partners (IT consultancy en implementatie).
De Afdeling Marketing is een groeiend bedrijf. Daarom haden Ronald Nijveldt en Simon Siahaya, de twee eigenaren van DAM, steeds meer moeite om hun “brainpower” op elke campagne en elke klantcase toe te passen – terwijl dat natuurlijk wél nodig was om de kwaliteit voor elke klant te blijven garanderen.
In eerste instantie vroegen we Henrik om ons te komen help met klant cases. We hadden iemand nodig met veel ervaring in marketing die onze juniors kon helpen en ons niveau hoog kon houden – zonder dat wij, als eigenaren, overal bij geroepen moesten worden. Henrik heeft dat perfect ingevuld en kwam altijd met frisse ideeën en andere strategische manieren om marketing aan te pakken.
Het groeien lukte dus wel, maar daarmee groeide ook het aantal uitdagingen. De oude structuren van het bedrijf waren niet meer genoeg om de grotere hoeveelheid werk (en mensen!) effectief te managen.
Het was duidelijk dat daar iets moest gaan veranderen om de basis te gaan leggen voor verdere bedrijfsgroei.
Henrik begon al snel vragen te stellen: ‘Hoe gaat dit bij jullie? Waarom doe je dit niet zo? Dat kan toch handiger?’. Toen kwamen we er achter dat hij ervaring had met EOS – het Entrepreneurial Operating System – uit het boek Traction. Daar waren we al mee van start gegaan, maar we wisten dat een blik van buiten ons veel sneller en beter verder zou brengen.
Het mooie was dat Henrik van binnenuit precies aan kon wijzen waar de schoen wrong – bij de bedrijfsstructuur, het bepalen van doelen, rekenschap en verantwoordelijkheid. Dus toen hij voorstelde het systeem serieus met ons te gaan implementeren hadden we daar wel oren naar.
Middels enkele workshops werkte het team van Afdeling Marketing aan zaken als (een hernieuwde) visie, kernwaarden, duidelijke doelen en een overtuigende propositie in de markt. Doordat ook het team tafel zat, werd het geheel veel meer een “ons” – in tegenstelling tot “het bedrijf van Ronald en Simon.”
Vervolgens kwam ook de praktijk aan bod: het structureren van processen en aanbod, prijsstellingen. Een duidelijk organogram met wie wie verantwoordelijk mag houden, en voor wat. En een vaste, wekelijkse meeting met een vaste agenda.
Het heeft ons vooral heel veel duidelijkheid opgeleverd. Dingen zijn minder vaag en dat werkt zó veel fijner. Je weet precies wie waarvoor verantwoordelijk is, je weet waar je naartoe aan het werken bent. De vaste meeting zorgt ervoor dat iedereen zijn zaakjes elke week weer op orde hebt, want je wilt samen steeds weer die volgende stap zetten.
Henrik heeft ons bedrijf op een hele frisse en gezellige, maar toch ook uitdagende manier naar het volgende niveau geholpen. We hadden misschien zelf EOS kunnen implementeren, maar mét Henrik ging het veel sneller en konden we concreter te werk gaan. Ik denk dat elke agency die wil groeien – maar niet zo goed weet hoe dan – eens een kop koffie met Henrik zou moeten gaan drinken.
Je kunt de geweldige mensen van De Afdeling Marketing vinden op hun website en hun LinkedIn pagina.